By analyzing Wilfrid Sellars’s contributions to dealing with the complexity of what knowledge is and how it is formed – epistemology and ontology – and Thomas Metzinger’s theoretical complement to Sellars’ ontology, I explore how the impasse in contemporary art caused by the aesthetic correlation of subject and object can be overcome by a new paradigm in post-contemporary art. Firstly, I use Sellars’ account of stereoscopic vision and his critique to foundationalist ideas and classic empiricist theories to describe how 20th-century modern and post-modern art practices can be transcended through rejection of the given contemporary realism and naturalist-materialism. This notion has gained particular relevance due to breakthroughs within the fields of neurosciences and computer sciences, as demonstrated in such examples of post-contemporary art as Emanuel Gollob’s Doing Nothing with AI 1.0 (2019). I then expand on the Sellarsian scientific ontological perspective through Thomas Metzinger’s notion of the Phenomenal Self Model (PSM), which provides an approach not found in Sellars’ thought. A return to Sellars is necessary, however, to attend to other forms of post-contemporary art, including Seriou...
Al analizar las contribuciones de Wilfrid Sellars para tratar la complejidad de lo que es el conocimiento y cómo se forma, epistemología y ontología, y el complemento teórico de Thomas Metzinger en la ontología de Sellars, exploro cómo la estancación en el arte contemporáneo causada por la correlación estética del sujeto y el objeto puede superarse con un paradigma nuevo en el arte poscontemporáneo. En primer lugar, utilizo la visión estereoscópica de Sellars y su crítica a las ideas fundacionalistas y a las teorías empíricas clásicas para describir cómo las prácticas artísticas modernas y posmodernas del siglo XX pueden trascenderse mediante el rechazo del realismo contemporáneo dado y el materialismo naturalista. Esta noción ha ganado especial relevancia debido a los avances en los campos de las neurociencias y las ciencias informáticas, como se demuestra en ejemplos de arte poscontemporáneo como el de Emanuel Gollob Doing Nothing with AI 1.0 (2019). A continuación, explico la perspectiva científica y ontológica de Sellars a través de la noción del automodelo fenomenológico (PSM por sus siglas en inglés, Phenomenological Self-Model) de Thomas Metzinger, que proporciona un enfoque que no se encu...