The use of virtual reality (VR) and augmented reality (AR) to improve learning is a topical issue in Higher Education. This paper aims to assess the impact of virtual reality simulation (VR-SBL) on student learning and satisfaction. To this end, two cases are presented that have been carried out at Universidad Europea de Madrid (UEM): the first consists of training experience to provide first aid in the event of a traffic emergency through the use of immersive virtual reality technol-ogy, where a comparison has been made between how students learn with this new methodology concerning the traditional master class. The second case is the simulation of accidents in a labo-ratory using virtual reality desktop technology, where a comparison has been made between how students learn with this methodology for simulation of such accidents in the real laboratory. In both cases, a quasi-experimental design with an experimental group and a control group has been used. Also, a pretest-posttest design has been applied, consisting of a knowledge test before the experience (pretest) and a knowledge questionnaire after the experience (posttest). To measure satisfaction with the activity and the ade...
El uso de realidad virtual (VR) y realidad aumentada (AR) para la mejora del aprendizaje es un tema de actualidad en la Educación Superior. El objetivo de este trabajo es evaluar el impacto de la simulación con realidad virtual (del inglés, VR-SBL) en el aprendizaje y satisfacción del estudiante. Para ello, se presentan dos casos llevados a cabo en la Universidad Europea de Madrid (UEM): el primero consiste en una experiencia de formación en primeros auxilios ante una emergencia de tráfico mediante el uso de tecnología de realidad virtual inmersiva, donde se ha comparado cómo aprenden los estudiantes con esta nueva metodología respecto a la clase magistral tradicional. El segundo caso consiste en la simulación de accidentes en un laboratorio mediante el uso de tecnología de realidad virtual de escritorio, donde se ha comparado cómo aprenden los estudiantes con esta metodología respecto a una simulación de dichos accidentes en el laboratorio real. En ambos casos se ha utilizado un diseño cuasiexperimental con un grupo experimental y un grupo de control. Además, se ha aplicado un diseño pretest-postest, que consiste en la realización de un test de conocimientos previo a la e...